top of page
IMG_0149.jpg
Fremtidsplan
Salgsstrategi

STRATEGIRÅDGIVNING

Utbruddet av Covid 19 har påvirket store deler av næringslivet. Noen har mistet hele inntektsgrunnlaget, mens andre har hatt omsetningsvekst som følge av endrede behov. Fellesnevneren er imidlertid at alle har måttet retenke hvordan de gjør business. Nå som første bølge er over og smittetallene er på vei ned kommer nye utfordringer. På hvilke områder går vi tilbake til den gamle normalen og på hvilke områder etableres det nye standarder som vi må tilpasse oss?

Spørsmålene er mange, og det å lage en strukturert fremtidsplan kan være krevende å få tid til. Særlig i en tid hvor du nå er opptatt av de kortsiktige påvirkningene på likviditets-, kostnads- og bemanningssituasjonen for å avklare om grunnlaget for fortsatt drift er tilstede. 

Samtidig som du jobber med å få bedriften på rett kjøl igjen må du sette av tid til å lage fremtidsplanen.som inneholder hvilke kunder og hvilke inntekter du skal leve av fremover. Selvfølgelig må planen omhandle et tydelig kostnads- og likviditetsbudsjett, hvilke kompetansebehov kreves og hvilke oppgaver skal gjøres av faste ansatte og hvilke skal du kjøpe av eksterne leverandører.

Prioriter tid til å legge en plan - da blir det mye lettere å gjennomføre med de resultatene du ønsker.

INNTEKTSVEKST

Å øke inntektene er en av de vanskeligste øvelsene i en bedrift. Samtidig er det kanskje det mest givende og adrenalinskapende når du lykkes. Inntektene du klarer å skape er avhengig av hvor smart du agerer i markedet og hvordan du tilnærmer deg kundene dine. Samtidig som du styrer din egen organisasjon må du forholde deg til og agere på endringer i eksterne forhold som kundepreferanser, konkurransesituasjon og øvrige markedsforhold.

Når du skal utarbeide en vekststrategi med formål om å øke inntektene er det første spørsmålet du må stille: "Hvilke problem skal vi løse for kundene våre?" Vet du dette kan du starte arbeidet med å kartlegge hvor stort behovet er, hvor stort markedet er og hvilke målgrupper du skal treffe/ selge til. Alt med utgangspunkt i hvilket problem du skal løse for hvem.

Og da er det i grunn bare å sette igang... Gjennomfør markedsaktiviteter i de kanalene du treffer flest i målgruppen din, følg med i de digitale salgstraktene og gjør kontinuerlig justeringer. Bygg pipeline, sett kundeoppfølging i system, driv mersalg til eksisterende kunder og bruk eksisterende kunder som referanser for å få nye.

Enkelt? Tja... men en god salgs- og markedsplan er avgjørende!

IT-strategi
Prosjektsstyring

PROSJEKTSTYRING

Et mål uten en plan er kun et ønske. Prosjekter startes for å nå mål, og prosjektledelse handler om å skape planen og sikre resultater. Uansett om din plan er stor eller liten så mener vi god prosjektledelse er situasjonsavhengig og handler om å tilpasse metodikk og tilnærming til oppgaven og organisasjonen - også handler det om å skape engasjement, eierskap og stolthet.

 

Det er få ting som er så gøy som å være med i et prosjekt som finner flyten, utvikler seg underveis og leverer mer enn vi kunne håpe på da vi trykket på start. Det er også få ting som er så stressende som å se på planer som glir over kritiske milepæler. I alle tilfeller vil hvordan dere styrer innovasjonsprosessene, prosjektporteføljen og prosjektene være en kritisk suksessfaktor for resultatet og en mulighet til å utvikle organisasjonen.

Nye arbeidsmåter. Hvordan organisasjoner jobber med utvikling har endret seg mye og er kontinuerlig i utvikling. Noen organisasjoner lager rammeverk og metodikk, mens andre har en bevisst strategi om å slippe organisasjonen fri og styre etter resultatene. Som med mye annet så gjelder det å finne sin gylne middelvei. De fleste organisasjoner dreier imidlertid mot å skape en resultat- og handlingsorientert kultur hvor begreper som autonomi og agilitet står sentralt. For noen rimer ikke dette med ordet prosjekt, men det trenger ikke være noen motsetninger.

 

Vi har vært med på å styre prosjekter som spenner på tvers av organisasjoner og kontinenter med bruk av både moderne og mer tradisjonell metodikk. Har du et prosjekt du vil sikre kommer i mål, eller ønsker du å utvikle hvordan din organisasjon jobber med prosjekter og utvikling så hjelper vi deg gjerne med dette.

IT-STRATEGI

Våren 2020 har vært annerledes og utfordrende. Én ting som har blitt enda tydeligere er hvor avhengig virksomheter er av sin IT-plattform og hvor viktig det er å ha en solid IT- og digitaliseringsstrategi. I likhet med annet strategiarbeid, er IT- og digitaliseringsstrategien en prosess hvor mål og tiltak er under kontinuerlig utvikling. Det finnes mange måter å formulere IT-strategien, men etter vår mening finnes det noen klare kjennetegn::

Forretningsorientert. Det er en selvfølgelighet, men det blir ikke slik uten at det til arbeidet til det kjedsommelige rettes mot hvilke forretningsmessige resultater vi er ute etter å nå.

 

Offensiv. Strategien må være offensiv fordi utviklingen går fort, og vinnerne er de som finner veien til digitalisering av sin forretningsmodell tidligere enn konkurrenten. Det som er markedsstandard i dag, møter ikke dine kunders forventninger i morgen.

Handlings- og resultatorientert. Strategien må samle teamet og gjøre det tydelig hva som skal gjøres og når vi er ferdig og klar for neste utfordring.

 

Fokusert. Vi kan ikke gjøre alt samtidig selv om vi ønsker det. Prioriteringene må være tydelige slik at vi hele veien har fokus på det viktigste.

Innholdet i en IT- og digitaliseringsstrategi bør omhandle forretningsmessige målsetninger, målbilder og veikart for digitalisering av forretningsmodellen, kapabiliteter IT-plattformen må ha og hvilke gap som finnes i forhold til nåsituasjon, hva som kjøpes og hva som skal bygges, hvilke leveransemodeller som skal benyttes, hvordan egen organisasjon skal utvikles og hvilke tiltak som skal gjennomføres.

Midlertidig ledelse
Andre tjenester

MIDLERTIDIG LEDELSE

"Midlertidig ledelse", "Management for hire" eller "Interimledelse". Ulike begreper, men samme innhold. 

Har du et midlertidig behov for å lede et prosjekt eller en endringspross som må skje raskt og innenfor en begrenset tidsperiode? Er du på leting etter den riktige kandidaten til en jobb, men det tar tid å få den på plass? Da kan det å leie inn en midlertidig leder være løsningen. 

Resultater. Interimledere velges ofte i stedet for tradisjonelle konsulentselskaper fordi de har bransjespesifikk operativ erfaring som kjenner problemstillingene og har evne til å levere resultater på kort sikt ved effektiv gjennomføring. Vår styrke på er at vi de siste 10-15 årene har hatt lederjobber med et betydelig innhold av operativ gjennomføring og kommersielt ansvar for å skape resultater både på inntekts- og kostnadssiden.

Finansbransjen. Det er flere leverandører som spesialiserer seg på utleie av interimledere og leverer bredt på tvers av bransjer. Vi har spisset vårt tilbud på interimledelse til å gjelde leder- og prosjektroller i finansbransjen i påvente av at en ny person kommer på plass. 
 

ANDRE TJENESTER

Bredde. En av våre styrker er en breddeerfaring fra både strategisk og operativ forretningsdrift i et større konsern. 

Finansbransjeerfaring. Vi har jobbet i finansbransjen i tilsammen 40 år i en rekke stillinger innen IT, salg, økonomi og forretningsutvikling. Vi har erfaring fra pensjon og sparing, bank, forsikring, eiendomsmegling og som konsulenter.

Ledererfaring. Vi har begge to ledet både medarbeidere og ledere. Det har gitt oss bred erfaring i ledelsesfaget, hvordan team bygges og hvordan en kan skape fantastiske resultater sammen. Med riktige folk ledet med en styrkebasert tilnærming kan team skape magiske resultater.

 

M&A og strategisk samarbeid. Vi har jobbet med strategier, oppkjøp, fusjoner, sammenslåinger og integrasjoner. Vi har forhandlet store samarbeidsavtaler og forvaltet både oppkjøpsavtaler og outsourcingsavtaler både fra en strategisk og en operativ side. 

Bærekraft. Størsteparten av vår erfaring har vi fra Storebrand-konsernet som de siste 25 årene har vært ledende i finansbransjen på bærekraftsspørsmål, og spesielt bærekraftige investeringer. Vi har jobbet mye med hvordan forvandle bærekraft som begrep til noe forståelig og salgbart til kunder.

Har du lyst til å snakke med oss om noen av disse områdene så ta gjerne kontakt.

bottom of page